Handledning – Geometriska Figurer Och Areor
Förkunskaper: Ma2: Pythagoras sats, begreppen parallelltransversal & likformighet. Ma3: areasatsen
Syfte: att öva geometriska begrepp
Lösningsförslag inkl elevtips:
a) När en kvadrat vrids kring sitt centrum bildas åtta lika stora rätvinkliga likbenta trianglar. Om en katet i en triangel har längden
l.e. blir hypotenusans längd
l.e.
b)

Linjen delar de två sidor
och
i triangeln
i samma förhållande
vilket innebär att linjerna
och
är parallella (
är en parallelltransversal) .
Linjerna och
är parallella av samma anledning, linjerna
,
och
är också parallella vilket innebär att fyrhörningen
är en parallellogram.
Likformigheten ger förhållandet mellan diagonalernas längder i fyrhörningen och sidornas längder i parallellogrammen
, nämligen
och
.
Arean av fyrhörningen :
}
V.S.B.
c) När en liksidig triangel vrids kring sitt centrum bildas sex mindre trianglar. Det är lätt att inse att samtliga trianglar är lika stora och liksidiga. Därför är förhållandet mellan delarnas längder i den ursprungliga triangeln
.
d)

Linjerna och
är parallella, linjerna
och
är parallella och linjerna
och
är parallella (se resonemanget i
). Förhållandet mellan delarnas längder i triangeln
är
vilket innebär att triangeln
är kongruent med triangeln
.
Tips till elever:
a) Använd Pythagoras sats.
b) Bevisa att motstående sidor i den nya fyrhörningen är parallella med en diagonal i den ursprunliga fyrhörningen (använd transversalsatsen). Utnyttja likformigheten och bestäm förhållandet mellan diagonalernas längder i fyrhörningen och de motstående parallella sidornas längder i parallellogrammen
.
Visa att arean av parallellogrammen är lika med produkten av två närliggande sidor multipliserad med sinus för mellanliggande vinkel.
Visa att arean av en fyrhörning är lika med halva produkten av två diagonaler i fyrhörningen multiplicerad med sinus för mellanliggande vinkel.
c) Bevisa att sidorna i triangeln är parvis parallella med sidorna i triangel
.
Bevisa att triangeln är kongruent med triangeln
.