Handledning – Phi
Förkunskaper: Enkel algebra (bråkräkning); enkel geometri (rektangel). Ma2. Ma3.
Syfte: Träna att räkna med bråk och att lösa en kvadratisk ekvation genom att bekanta sig med (lära känna) gyllene snittet (talet ”Φ”).
Lösningsförslag inkl elevtips:
Börja med att rita upp sträckan med längd och delsträckorna med längd b resp. längd

Första likheten säger: förhållandet mellan sträckan med längd
till sträckan med längd
är samma som förhållandet mellan sträckan med längd b till sträckan med längd
eller kort: hela sträckan
förhåller sig till den längre delsträckan
som den längre delsträckan till den kortare delsträckan
;
den andra likheten säger: (den längre) sträckan b förhåller sig till (den kortare) sträckan a som a till
(
då kortare än
);
den tredje likheten kan tolkas med rektanglar med sidorna
och arean
resp. sidorna
och
och arean
eller differensen av arean av kvadraterna med sidorna a resp.
:

Många fler intressanta samband (tolkningar) kan upptäckas, t.ex. har den skuggade rektangeln lika stor area som kvadraten med sidan a:
Räkningarna:
1. Det är ett exempel på “lös en kvadratisk ekvation”:
.
Analogt fås de övriga påståenden:
som ovan.
2. Det är exempel på bråkräkning och konjugatregeln :
.
På samma sätt fås
.
Nästa steg:
Kan du räkna med geometriska serier så kan du visa följande intressanta formler: